Sunday, October 12, 2008

SELAMAT BERTEMPUR!!!!


Selamat bertempur!!!! Siapa kata dalam hidup ini tak ada cabaran? Setiap hari adalah cabaran buat kita. Cabaran untuk menjadi orang yang lebih berjaya, berguna, memberi manfaat pada ibu dan ayah, manfaat pada agama, manfaat kepada masyarakat dan negara. Semua itu adalah tanggungjawab kita. Kalau bukan kita, siapa lagi? Siapa?

Setiap kali mengendalikan program motivasi, saat itu pelbagai janji yang saya dengar. Nak berubah, tak nak tinggal solat, tak nak kecewakan ibu dan ayah, nak buat tu dan nak buat ini. Alangkah bahagianya saya mendengar janji tersebut. Saya yakin, ibu dan ayah yang mendengar ketika itu, lebih 1000 kali bahagia dari saya dan barisan trainer yang lain. Alhamdulillah. Tapi....

Bila tiba ke sekolah, bersama-sama rakan. Lain pula jadinya. Selalunya, adik-adik yang berprogram akan 'contact' dan beritahu saya kawan mereka cakap begini:

" Kau nak berubah? Muka kau? Eh..tak payahlah nak buat baik. Hangat-hangat tahi ayam. " atau

" Okey kalau kau nak berubah, takpe. Tapi, kau bukan lagi geng kami."

Sedikit sebanyak, ini melemahkan semangat orang yang ingin berubah. Kalau diri tak kuat, erm....(Semoga Allah berikan kekuatan)

Saya sangat bersetuju bahawa kawan adalah salah satu faktor penentu siapa diri kita. Kalau baik kawan kita, maka baiklah diri kita. Ini adalah pengaruh besar. Hampir setiap masa kita bersama kawan kita. Erm..kalau tak percaya, cuba lihat sekeliling anda. ...

Berkawanlah dengan orang yang baik, pasti anda akan menjadi orang yang baik. Bukan bermakna kita memulaukan kawan yang dirasakan tidak baik. Tapi menjadi kewajipan kita untuk mendoakan kawan-kawan kita sama-sama jadi baik.

Adik-adik akak,

Tak rugi jadi baik. Orang sayang, ibu dan ayah sayang, guru sayang dan paling penting Allahpun sayang. ...

Semoga kita sama-sama diberi kekuatan untuk bertempur melawan syaitan yang telah bersumpah di hadapan Allah untuk terus menyesatkan kita tanpa rasa putus asa. Persoalannya, kenapa kita harus merasa putus asa untuk terus menjadi baik...Ayuh, selamat bertempur untuk menjadi lebih baik...hidupmu pasti tidak sia-sia. Chaiyok-chaiyok..

No comments: