Saturday, October 11, 2008

Kini saya punya teman baru..




Assalamualaikum semua..hehe..comey tak gambar sebelah ni. Ingat tak lagi saya tulis sebelum ni yang saya nak kongsikan sesuatu yang istimewa. Inilah..saya dah ada teman baru. Semuanya ada 5 ekor. Bubuna, kukuna, ruben, kenet dan bib, menjadi teman saya 3 hari yang lalu. Terima kasih kepada teman saya Saadah, sudi memberi pendapat dan saranan tentang nama ini. Bukan saya taknak cerita awal-awal, cuma nak buat 'suprise'. Dah ada gambar baru best. Inilah pengubat hati saya. Comelkan..Ingat tak dulu, saya ada cakap nak kenalkan 'someone'. Teman-teman baru saya inilah 'someone' itu. Dulu saya pernah ceritakan impian saya untuk membela kambing kepada orang terdekat saya. Ada yang hanya tersenyum dan ada yang memberi sokongan. Terima kasih kepada yang menyokong. Terima kasih banyak-banyak. Sekarang saya akan buktikan sedikit demi sedikit.InsyaAllah. Moga Allah mudahkan urusannya..

Saya pernah mendapat sekeping CD yang isi kandungan adalah berkenaan penternakan. Saya sangat terharu dan berterima kasih di atas pemberian itu. Saya tak sangka ada orang yang percaya dan yakin dengan impian saya. Malahan berusaha mengumpulkan maklumat tentang penternakan dari A to Z. Terima kasih banyak-banyak. Saya sangat menghargainya. Moga Allah mudahkan urusan dia dunia dan akhirat. Amin..
Bubuna dan Kukuna sedang mengandung. Tak sabar nak sambut baby sebenarnya. Saya risau juga, kalau saya tidak sempat melihat kehadiran baby baru. Takut masa tu dah pergi mengajar. Tapi mengajarnya dalam 4 hari sahaja. Kemudian cuti sekolah. Hoye..dapatlah saya melihat teman-teman baru ini membesar.
Saya hanya menyumbang kos untuk 2 ekor kambing sahaja. Saya tak kerja lagi. Tak mampu nak laburkan banyak-banyak. Tapi keinginan untuk melihat ia berkembang tetap menjadi impian saya. Saya gunakan duit royalti buku untuk mendapatkan 2 ekor kambing dari 5 ekor ini. Selebihnya di tanggung oleh Bangah. Bangah adalah adik saya yang kedua. Bangah dah bekerja. Jadi bolehlah laburkan lebih sikit. Alhamdulillah, sejak bangah bekerja, dia banyak bantu keluarga. Moga Allah mudahkan urusan dunia dan akhirat bangah.
Sekarang Ruben sedang di serang sakit kaki. Kaki ruben melecet. Jadi jalan terjengket-jengket. Kesian ruben. Esok pagi kami akan sapukan minyak gamat. Eh lupa pula nak beritahu, kambing-kambing ini dari katogori Jamnapari. Saya masih lagi mengkaji tentang kambing.
Saya sebenarnya masih menyimpan hasrat untuk membeli lembu. Tapi lembu kosnya tinggi. Tapi penjagaannya tidaklah susah sangat berbanding kambing. Kambing agak liat sikit nak di bawa ke sana ke mari mecari makanan. Tapi, apa yang kelakar, mereka ini sangat manja. Selepas mengambil gambar bersama mereka, saya hendak keluar menjengok adik saya di asrama bersama emak. Bila masuk dalam van dan nak bergerak vannya, Bubuna mengembek bunyinya aneh begini, maaaaaaaa...Hahaha..memang kelakar. Dia nak ikut. Dia tak bagi saya pergi. Rupa-rupanya dia juga perlukan kasih sayang sama seperti manusia. Di sini saya belajar tentang erti kasih sayang sesama manusia dan haiwan.
Sekarang ini ayah dan bangcik sedang menyiapkan kandang kambing di belakang rumah. Tahu tak sekarang teman-teman saya ini tinggal dimana? Mereka tinggal di garaj kereta. Awal pagi, kami akan membawa teman-teman baru ini ke belakang rumah. Mujur keliling rumah saya ada tanah yang luas ditumbuhi berbagai-bagai pokok. Jiran pun jauh. Jadi mereka tidak akan mengganggu tanaman jiran. Ayah siapkan pagar keliling kawasan rumah agar tiada masalah akan timbul nanti.
Nanti kalau ada kesempatan, saya tunjukkan rumah baru mereka ya. .
Buna,Bab, Ray dan Tam (ini kucing-kucing saya)ternyata terkejut dengan kehadiran teman-teman baru. Saya berkira-kira sendirian kucing-kucing ini berkata," Alamak, Tuan aku bawa balik kucing raksasa. Mesti lepas ni dah tak sayang dekat aku." Hahaha.. Apa yang menarik lagi, Buna, Bab, Ray dan Tam amat terkejut melihat teman-teman baru ini memagut rumput. Dah lebih kelakar lagi, Ray dan Bab turut makan rumput. Hahaha...mungkin mereka juga mahu jadi kucing raksasa macam teman-teman baru. Setahu saya Buna sahaja yang sebelum ini makan rumput. Itu sebagai ubat selepas beranak. Tam dan Bab tu jantan, bagaimana tiba-tiba boleh makan rumput, jika tiada pengaruh dari teman-teman baru.
Teman-teman baru ini boleh tahan juga. Mereka suka makan makanan kucing. Sewaktu mimi memberi makan kepada kucing, teman baru turut serta menjamah makanan yang diberi. Apalagi, gara-gara erkejut, kucing-kucing itupun lari dan hanya melihat dengan sedih makanan mereka di makan kucing raksasa.Hahaha..Saya berhenti dulu..Nanti saya sambung balik ya..

No comments: