Sunday, October 12, 2008

Cerpen:Kemenangan Sebuah Istana



‘ Istana kita diserang lagi!!!’

‘ Dinding istana berjaya diceroboh musuh!!!!’

‘ Maktofaj!!! Jalan tugaskan. ‘ satu arahan dikeluarkan.

Makrofaj patuh mengikut perintah Sang Ketua. Berhadapan secara dekat dengan musuh sangat berisiko. Barisan makrofaj tetap setia. Biarpun berperang secara bersemuka dengan musuh. Bahkan mereka juga agen perisik di dalam ketenteraan.

Dari dekat mereka umpama tentera berjalan kaki yang menggunakan bayonet dengan askar penceroboh di barisan hadapan.

‘Mara kehadapan!! Tentera musuh perlu dimusnahkan!!!’ laungan bersemangat itu menakutkan musuh.

Makrofaj menjalankan tugas dengan baik.

‘ Kita berjaya menguasai kem musuh!!’ ketua makrofaj bersorak riang.

‘ Cepat kenalpasti siapakah musuh. Hantar ciri-cirinya ke agen perisik atasan, sel T messenger.’ Arahan demi arahan dikeluarkan. Istana mesti diselamatkan. Barisan tentera sedia menerima arahan. Alangkah bahagianya Sang Raja mempunyai barisan pertahanan yang patuh dan setia padanya.

Sejurus kemudian.
‘ Tidak!!! Tentera musuh kian ramai yang menceroboh. Lancarkan serangan.’

‘Jangan bertindak melulu!!! Buruk padahnya. Rembeskan cecair pirogen sebagai amaran kepada seluruh penghuni istana. Baginda titahkan pengisytiharan darurat. Kita perlukan perancangan yang kompleks dan bijaksana. Seluruh tenaga hanya dipusatkan kepada sistem pertananan di istana.’

Strategi disusun dengan rapi. Barisan ketenteraan siap sedia menerima arahan. Arahan telah dikeluarkan. Jumlah tentera berjalan kaki dianggotai oleh fagosit dan pasukan berkuda ialah makrofaj sangat tidak mencukupi untuk menghadapi serangan. Peperangan kian sengit, sel limfosit, sel T dan sel B perlu campur tangan.

Maklumat musuh telah berjaya dikenalpasti oleh agen perisik. Akhirnya pejuang paling handal dalam sistem ketenteraan turun ke medan perang. Siapa lagi kalau bukan sitotoksik T dan sel B. Sel B tidak bertempur sehelai sepinggang. Hasil dari maklumat yang diterima, sel B bersiap sedia dengan kelengkapan senjata yang hebat. Antaranya sebuah peluru berpandu yang hanya ditujukan kepada musuh yang telah dikenalpasti oleh agen perisik. Peluru berpandu yang dihasilkan ini sangat sempurna. Ketepatan dan kejituaan diantara struktur 3 demensi penceroboh dan senjata sangat berpadanan umpama anak kunci dan mangga.

Tidak cukup dengan itu. Bekalan senjata lain turut dipersiapkan. Tangkas sel B melaksanakan tanggungjawab. Antibodi berjaya dihasilkan. Antibodi yang berjaya dihasilkan megah mara menuju kearah musuh. Musuh ditangkap dan diikat dengan rapi. Tiada ruang untuk mereka melepaskan diri. Musuh dineutralkan seolah-olah seperti sebuah kereta kebal yang hilang fungsinya. Kemudian unit tentera yang lain datang mengambil peranan untuk memusnahkan kereta kebal musuh yang telah hilang fungsinya. Termusnah!!

‘ Oh!!! Ada lagi musuh yang berselinap disebalik sel yang lain. Jangan harap kau dapat hidup lama!!!’ tegas suara Sel sitotoksik yang tidak pernah kenal erti penat dan jemu dalam memburu musuhnya. Musuh berjaya ditemui. Sepantas kilat ia dimusnahkan.
Musnah!!!

‘ Berjaya!!!’ laungan sebuah istana disaat kemenangan dari diceroboh terus bergema.

Sejurus selepas kemenangan, Sel T mengeluarkan arahan genjatan senjata kepada unit pertahanan. Aktiviti penghasilan senjata oleh sel sitotoksik T dan sel B turut diarahkan untuk dihentikan. Sekaligus menghentikan keadaan darurat di seluruh istana. ..

No comments: