Monday, October 13, 2008

Hikmah di sebalik kejadian..

Malam ini saya sekeluarga terima tetamu. Pak long dan Mak long bersama sepupu saya yang sudah berkahwin. Usianya muda setahun dari saya. Dia sudah mempunyai seorang anak. Anak perempuan. Ainul Mardhiah namanya. Dulu zaman kami( Saya dan sepupu saya yang ini) kecil, kami selalu berangan nak letak nama anak. Saya keluarkan senarai. Salah satu namanya Ainul Mardhiah, nama bidadari di syurga. Tapi di sebabkan sepupu saya dahulu melangkah ke alam perkahwinan, nama itu telah diambil. Saya masih ingat lagi semasa saya melawat anaknya yang baru lahir. Ayat yang keluar dari sepupu saya ialah:

" Kak Long, minta maaf. Nama anak kak Long dah kena ambil."

Saya tersenyum. Ambillah. Itu sudah memang suratan. Lagipun dalam kepala saya banyak lagi nama indah yang boleh diberikan kelak. Bila membaca kisah srikandi Islam, banyak nama unik yang saya peroleh. Tidak sia-sia membaca. Bukan sahaja ilmu, tapi ilmu kehidupan.

Pagi tadi saya dapat satu panggilan. Antara soalannya, bila nak kahwin? Saya menjawab dengan penuh keyakinan : " InsyaAllah,doakan ya." Saya yakin, kalau 40 orang yang bertanya soalan yang sama dan saya menjawab dengan jawapan yang sama, dan mereka mendoakan, Alhamdulillah, 40 orang doanya naik ke langit mendoakan saya dan bakal suami. InsyaAllah, Allah mudahkan urusan kami dunia dan akhirat.

Saya yakin, setiap kejadian punya hikmah. Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Bila melihat sepupu saya yang masih muda dari saya bergelar seorang ibu, saya kagum. Terlintas juga di hati saya, mungkin saya masih belum mampu jika saya menjadi sepertinya. Berat tanggungjawab. Dan sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

No comments: