Thursday, December 31, 2009

JOM JIMAT(^_*)

Tips hebat isi minyak dgn penuh berhemah..

Harga minyak boleh tahan..mesti lari bajet kalau tak bijak merancang. Kat sni sy nak kongsi sikit tips macamana nak jimat dalam bab minyak-minyak ni..

1. Isi waktu petang, malam atau pagi sahaja. Atau dgn kata lain pada waktu awan berarak mendung.hehehe.puitis punya ayat. Jangan isi waktu tgh panas rembang. Minyak dari saintifiknyakan mudah meruap, jadi kalau temperature tinggi maka makin cepatlah reaction dia untuk meruap. Jadi pastinya ia merugikan..setitik minyak itu amatlah berharga disaat genting.hehehew
2. Jika tangki minyak disebelah pemandu, maka jgnlah dirapatkan tangki minyak disebelah pemandu itu dipam minyak.sebaliknya , rapatkanlah kereta bertentangan dgnnya. Kalau tak faham, cuba bayangkan sendiri sampai faham. Ini akan menbantu pengaliran yg lancer dr pam minyak ke tangki minyak kita. Tidak akan ada minyak yang akan bertakung dan merugikan kita..hehe..bunyi macam kedekut..tp itulah tyip yg berhemah.
3. Semasa menekan pam, jgnlah kuat-kuat sgt, nanti terpekcik minyak dalam tangki ke dinding..dan ia lg mudah meruap..kan rugi tu. Tekan slow2..bagi minyak tu masuk dengan tenang..
4. Lepas tu pastikan minyak sentiasa penuh supaya dapat meminimumkan kadar minyak yg meruap dari dinding tangki. Kalau tangki penuh, susah sikit minyak tu nak meruap. Sebab sesame dia je molekulnya bertembung..hahaha..
5. Kawan saya cikgu fizik pernah ckp, jgn bawa berat2...kalau berat lg banyak guna minyak..tambah bila nak menentang geseran dari arah yang berlawanan..makanya, barang yang tak penting dalam hubby tu, disingkirkanlah keluar..ok???
6. Hmmm..ini je yg dapa dikesan..kalau ada tips yg lagi best, harap dimaklumkan..

2 comments:

Arniwaty Abdullah said...

he..aini..kelakarla..tapi ada logiknya..thanx my dear..=)

smg 2010 membawa sinar kebahagiaan kpd kt berdua..amin..syg aini..=)

OmbakBaik said...

cekgu aini..kalu nk lg jimat..jalan kaki je dr taman maju ke sekolah...selain jimat ley la menguruskan badan..hehheheheheheheehheeh