Thursday, December 3, 2009

MaNJa oh MaNJa :- /

Nama saya Nurul Aini bt Khairul Azhari..Sedapkan nama saya…Syukur kepada Allah sebab mengilhamkan kedua ibubapa sy untuk memberikan nama yang indah ini..disaat saya menulis ini, hati saya tidak setenang selalu..usai solat, mengaji, sedikit bermuhasabah, sy capai laptop dan menulis seperti sekarang ini…izinkan sy meluahkan apa yg saya rasa…sy tidak mahu terus membekukan perasaan ini seorang diri…membekukannya seolah-olah sy terus menambahkan jumlah isipadu asid yg bakal merosakkkan mental dan hati sy…

Sy tidak tahu..apa yg membuatkan sy tidak tenang…mungkin sy tahu..tp sy menafikannya..atau tidak bersedia mencurahkannya..atau ia adalah perkara yg tidak wajar dicurahkan..Ya Allah, hati ini teruji..

Minggu yg sudah berlalu sy bergelut dengan perasaan kecil hati terhadap emak..Sungguh, sy anak yg manja..Cemburunya sgt kuat.. Setiap kali bertembung perasaan dengan mak, hati sy tidak tenang.. Memang, kalau diikutkan kata-kata syaitan yg menyesatkan, ingin sahaja sy memberontak..tp iman dihati mengingatkan, SYURGA DI TELAPAK KAKI IBU..KEREDHAAN ALLAH DATANGNYA DARI KEREDHAAN SEORANG IBU..maka, cepat-cepat sy menahan amarah dan pemberontakan yg ingin dilakukan.. teringat kata-kata kak lela dan kak beah : “ Aini tak jadi ibu lagi, aini tak faham perasaan seorang ibu..Mana ada ibu yg tak sayang anak..adik beradik aini ramai, jadinya kasih sayang itu dibahagikan sama rata..jgn terasa mak lebihkan bangah..mungkin mak tak sedar, lgpun mak dah lama tak jumpa bangah..biarlah mak lepaskan rindu dulu. Aini dah selalu balik..”

“ Kalau begitu, biar aini tak payah balik..biar mak rindu..” Sy bergurau..terubat juga sy mendengar kata kakak2 sy ini.. sy tak jadi ibu..jd sy tak rasa apa yg mak rasa.. mungkin suatu hari nanti Allah akan uji situasi yg sama pada sy..masa itu, barulah sy benar-benar merasa dengan mata hati.. Allah kan Maha Adil..What u give u get back.. Jadi sy nak dapat yg terbaik..sy tak boleh kecilkan hati mak lagi..ingat Aini..lawan syaitan tu..syaitan tu dengki…LAWAN-LAWAN..

Teringat kata-kata mak di dalam sms yg lalu..’ Mak sayang semua anak mak…semua keluar dari perut mak…’ Hebatkan mak..mak dapat 8 orang anak.. mak dan ayah didik anak-anak mak dan ayah sampai besar..sampai jadi manusia..

Hakikatnya, sy bukan nak apa yg lebih-lebih..Cuma mungkin sikap sy yang terlalu manja dan inginkan lebih perhatian dari orang-orang penting dalam hidup sy..mak, ayah…Bila dengan mak ketior(mak ida) dia pun cakap, aini tu manja budaknya..huhu..sy suka jumpa mak ketior, bila dengan mak ketior, sy teringat masa bersama dengan arwah tok.

Manja manja…huhu..kadangkala sikap itu menyebabkan senang si syaitan mencucuk sy dengan hanya sebab yg kecil..

Sy sudah 24 tahun..sy tak boleh manja-manja lagi..tak boleh terlalu emosi bab perasaan ni..kena berjiwa kental..hanya berjiwa halus untuk sesuatu yg mendatangkan kebaikan..

Jangan dengar hasutan syaitan..jangan diturutkan kata hati tanpa pertimbangan akal..bila emosi mempengaruhi pemikiran, maka kita sudah membuka ruang untuk syaitan memujuk dan merayu untuk kita terus tersasar…Ya Allah, aku berlindung dari syaitan yang di rejam…


‘ Ya Allah, pelihara hati ini..Agar tidak terus tersasar dari landasanMu..Hiasilah diri ini dengan akhlak yang terpuji..jadikanlah diri ini HAMBA YANG TAAT PADA PERINTAHMU, ANAK YANG SOLEHAH, BAKAL ISTERI YANG SOLEHAH DAN DIKURNIAKAN ANAK-ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH…jadikanlah aku seorang yang redha dengan setiap ketentuanMu…Redha..redha….’

Teringat pesanan tuan penemuduga tempoh hari… ‘ jadi ibu yang baik..’

Untuk jadi ibu yang baik, saya perlu jadi anak yang baik..jadi anak yang solehah.. what u give, u get back aini!!!!!!!’ mak, ayah, kak long sayang mak dan ayah… Sayang sangat

4 comments:

Werdah said...

Salam daripada Tok Cu.. memang sedap nama tu "cahaya mataku"..

InsyaAllah Nurul tak mudah terpedaya dgn pujukan syaitan.. mmg syaitan laknatullah suka ajak kita bersama dia.. nnt bila kita ikut akhirnya dia membiarkan kita sengsara..

Arniwaty Abdullah said...

alahai aini sayang...memang manja...=) tapi manja2 aini...fikiran matang seorang kakak....walaupun orang nampak luaran tak matang he..

biasalah tu aini..memang normal klu ader rs jeles cket2..asalkan jgn ia sampai menguasai diri...=)

but..i'm very proud of you...memang kakak yg baik..memang sygkan adik2...famili...

kpd bangah,kakcik,bang cik, n adik2 kak long ni..mesti sayang kak long tau..(mesti 'kak long' terharu baca..=)

jd..sape2 yang 'berkenaan' itu...nak jd suami aini..kn pandai2 ambil hati keluarga aini..esp mak n ayah dier..=p

Nurul Aini Khairul Azhari said...

Salam sayang buat tok cu..

InsyaAllah Nurul akanlawan hasutan syaitan yang dengki tu..tok cu doakan Nurul ya..

semoga tok cu terus kuat untuk bangkit dalam mengharungi dugaaan hari mendatang..

Nurul Aini Khairul Azhari said...

Arni sayang,

hehehe..aini pun selalu manja-manja dengan arni..dengan mak arni..hehehe..terima kasih untuk perhatian dan kasih sayang yang dicurahkan..

InsyaAllah, aini nak cuba jadi wanita yang kurang manja dan berjiwa kental..harap jika ini yang terbaik, Allah mudahkan jalannya..amen..

sayang arni..