Sunday, December 27, 2009

soal hati, soal jodoh, soal diri, soal keluarga, soal itu dan ini

Rasanya sudah lama tidak meluah rasa disini. Terasa sekejap sungguh rehat sementara yang diberikan untuk menaikpulihkan semangat dan kekuatan diri. Hmmm..banyak pengalaman yang dikutip cuti ini..

Kepada

Kak Diha dan Ustaz Roqi
Shakir dan Elly
Abang Azam dan Kak Fazi
Kak Fad dan Suami

TAHNIAH DIUCAPKAN. SELAMAT PENGANTIN BARU. SEMOGA BERBAHAGIA HINGGA KE SYURGA..

Saya?? Hmm..saya pun terlibat dengan bab kawen mengawen ni. Hmm..tolong sediakan 1000 biji muffin berbagai perisa. Kira dan expertlah buat muffin untuk gift orang kawen. Tapi still kna base on resepi lagi.hehehe.

Melangkah ke tahun baru hijrah, banyak perkara bermain di minda.. soal diri, keluarga, kerjaya, masyarakat sekeliling yang seperti lama ditinggalkan, pelajar yang berbagai ragam, novel baru yang tak siap-siap, dan macam-macam….yang berkait dengan TANGGUNGJAWAB.

SOAL KELUARGA
ALHAMDULILLAH..cuti ni kami adik beradik seramai 8 orang sempat berkumpul bersama. Selalunya susah nak dapat kumpul semua sekali memaksimumkan masa berkualiti bersama, bermain dengan cucu-cucu baru ayah(siapa lagi kalau bukan si kambing2 yang membuatkan kami cemburu kerana kambing2 itu lebih diperhatikan dari anak-anak ayah…hehehe..tp kami tahu ayah lebih sayangkan kami dari kambing.), 2 hari bersama-sama meraikan hari keluarga di teluk batik memupuk kasih sayang antara kami…dan perjalanan membuat muffin selama 3hari bersama adik-adik perempuan menjadikan kami saling memerlukan dan bekerjasama.. Apa yang pasti, saat ini keluarga banyak memberi sokongan kepada sy….

SOAL KERJAYA
Esok bermula mesyuarat pertama bagi sesi 2010…sudah setahun sy bergelar guru, pendidik, teacher, cikgu, kdg2 tersilap ada yang memanggil ustazah…tapi yang pasti semua itu adalah pemikul tanggungjawab dan amanah Allah..semoga diri lebih ikhlas, bersungguh-sungguh dan melunaskan setiap tanggungjawab.. ikhlas itu bukan senang…Ya Allah kuatkan diri ini..

Sy mengharapkan hidup lebih tersusun apabila sesi 2010 bermula. Berbekalkan pengalaman setahun yang amat cetek ini, diharap ia dapat membantu sy bagi memudahkan setiap urusan sy…InsyaAllah, sy bersedia dengan jawatan yang sy bakal terima esok hari…Allah uji ikut kemampuan..itulah kata-kata yang menguatkan semangat disaat badan ingin melayang, air mata hampir gugur, hati tidak tentu arah…moga Allah kuatkan..

SOAL PENULISAN..
Masih lagi dalam perjalanan..menyiapkan novel SEHARUM DOA BERSULAM CINTA tulisan bersama sahabat Aimi Nabihah..untung Allah kurniakan sahabat yang faham dan bermotivasi tinggi..terima kasih Aimi..kita akan teruskan juga..moga Allah mudahkan urusan yang baik ini..

Buku SYOKNYA JADI PEREMPUAN tulisan bersama sahabat Arniwaty Abdullah, mengalami rombakan di peringkat penerbit. Kami terpaksa mengubah suai konsep manuskrip..dan ia masih dalam perjalanan..Alhamdulillah, Arni kuat dan bersemangat untuk teruskan..biarpun hampir setahun setengah kami menanti buku itu diterbitkan…Arni, aini rindu arni…terima kasih untuk sokongan Arni…kita kena kuat..hadapi semua SOAL…SOAL DIRI, SOAL KELUARGA, SOAL KERJAYA, SOAL JODOH….rindu arni..

SOAL MASYARAKAT..
Makin dewasa macam makin tidak bermasyarakat..Ya Allah, moga sy tidak lari jauh..kembali berkhidmat pada masyarakat sepertimana dizaman belajar dahulu…kuatkan diri ini untuk kembali berbakti dan memberi manfaat kepada semua orang…

SOAL JODOH…
Soal???Soal???soal???soalan yang tiada jawapan…hanya jawapan yang boleh diberi INSYAALLAH, DOAKAN SY DAPAT YANG TERBAIK DUNIA AKHIRAT ..bila? Allah lebih tahu masa yang terbaik untuk kita.. Usaha??? InsyaAllah, usaha itu akan terus berjalan…dengan izin Allah..

‘mencari kekuatan diri’

1 comment:

OmbakBaik said...

kekuatan diri sudah dijumpai cuma belum diselami