Tuesday, May 26, 2009

HAri guru dalam sejarah

22 Mei-sek saya baru sambut ari guru...

Guru pAlinG POpULar!!!!!
Haha..saya tak tahu nak cakap ape.. macamanelah anak2 saya ni mengundi..sampai cikgu paling COMEY berGelar CIkgu paling PoPuLAr..macam kelakar je..malu pun ada masa naik pentas tadi…huhu…nasib baik boleh control comey lagi tadi… so, lepas ni kna tukar stail jadi cikgu popular pulak lah..haha…Miss Aini!!!Pada anak-anak raja muda muda musa, terima kasih …….arigato….tapi tahun depan, cikgu tak nak dah title ni..malu dong….
Hmmm..sekolah saya ni special sikit…sekolah lain dah abis sambut ari guru, tapi sekolah saya baru sambut ari ni..sambut sekali dengan PERSARAAN TN HJ WAN MET… walaupun pendek tapi cukup bermakna…walaupun tak dapat main2 dan bersukaneka macam sekolah lain, takpelah…asalkan ada kepuasan…
Pagi tadi lepas baca Yasin, Tuan Hj wan Met diberi kesempatan untuk beri ucapan…satu kelainan pada ucapannya…ayat yang masih terngiang di telinga saya ‘ matlamat kita bukan sekadar untuk mengejar kekayaan di dunia, tetapi untuk mencapai syurga Allah..’ Layakkah saya??? Ya Allah, semoga setiap langkah dan niat tidak tersasar dari redhaMu Ya Allah…Saya kagum dengan Hj Wan Met…disaat akhir berbakti di sekolah, dia masih tidak putus2 menyampaikan sesuatu yang selalu orang lupa…termasuk saya…Kalau ikut logic, selalunya orang nak bersara, ucapannnya mestilah lebih kepada pengalaman sepanjang di sekolah, ucapan terima kasih, dan sebagainya…tapi Tuan HJ Wan Met sempat menyelitkan banyak input yang menyentuh kalbu………..tazkirah, peringatan….Untuk Pengetahuan semua, HJ Wan Met, adalah guru bahasa Melayu…dan pertama kali saya melangkah ke SMK RAJA MUDA Musa, saya memanggilnya ustaz…Ops..salah title rupanya…Dia tersenyum bila saya panggil dia Ustaz…Hehe..
Semoga HJ WAN MET diberi kekuatan untuk meneruskan hasratnya untuk menjadi Pendakwah Sepenuh masa…kami semua doakan….
…..
Buat semua anak-anak, terima kasih untuk ucapan dan hadiah kalian…….
Untuk rose yang berwarna warni ni…hmmmm..cantik…cantik sangat…ingat rose yang dapat masa convo dlu…tadi k.ilya sempat ambil gambar saya dengan rose-rose berbagai warna yang cantik ni….hehe, time kasih akak, aini nak gambar tu nanti….time kasih anak-anak teacher yang berjiwa halus…teacher akan keringkan dan simpan baik2…..hehe
Untuk table lamp pink yang cute ni…anati n aizudin, thanks..teacher seronok tengok perubahan aizudin selepas ujian selaras…Anati, teruskan bantu rakan2 ya…Ingat lagi pesanan teacher, ilmu yang disebar-sebarkan adalah bekalan kita di akhirat kelak…
Jessica n kalaiwani thanks so much…memang satu hati betul kamu berdua ni..hadiah yang sama saya dapat…I love it my dear..
Buat pasangan kembar, Reen and Leen yang comey sangat….I love your chubby, cute bear…saya suka sangat….lepas ni ade teman tidur..hehe…time kasih untuk bear yang chubby and cute tu..teacher suka sangat..buat teman tidur..dahlah bear t gemoookkk, sedap peluk..pasni ni teacher mc, maknenya terlajak tidur dengan bear pasangan kembar…hehe..Saya pun nak anak kembar..tau tak, masa bicara akademik dengan ibu bapa pelajar kelas saya, ibu kepada pasangan kembar mengadu kepada saya;
‘ Cikgu, akak ni sayang semua anak akak. Ada 3 orang ja anaknya..semuanya sayang sangat.akak tak bezakan pun kasih sayang akak pada anak-anak akak. Tapi tulah, kadangakala ada yang terasa..’
Tiba-tiba jawapan saya spontan begini ‘ Hmm.saya faham.betul tu, kita memang tak bezakan. Sayang semuanya.anak sape yang tak sayang…tapi mesti ada yang terasa lagi..’ Kemudia terdetik dekat hati saya, aku ni cakap lebih2, macam dah ada anak je…hehe..
Sekarang mama kembar selalu berhubung dengan saya untuk mengetahui perkembangan kembar.. dan saya pernah beritahu mama kembar, saya pun teringin nak kembar macam akak..huhu..akak doakan saya ya..kembar 4…
Ira dan zira, nanti teacher letakkan hadiah kalian dalam almari ya..teacher pun suka purple..
Anisah peminat novel ae? Hmmm..hati ini milik siapa,?? Hebat citarasa anak teacher ni..nanti teacher baca ya novel ni…menarik..
Anak-anak 4 sc, time kasih untuk kad yang comel dan kreatif ni..teacher tampal kat bilik tidur..sebelum tidur boleh tengok, ambik semangat..hehehe…Kamu semua memang kreatif, bijak walaupun kadang-kadang nakal…haha
Ada anak-anak yang datang pada saya, peluk saya dan cakap hadiah saya ialah saya sayang teacher…Ooooohhh..terharunya saya..teacher sayang kalian…moga jadi anak-anak yang baik..ameen….bila seorang dah peluk, berderetlah yang datangnya…hmmm..manja anak-anaknye…
Time kasih semua…tau tak, sebenarnya hadiah yang paling bermakna untuk teacher bila tengok anak-anak teacher jadi manusia…jadi manusia yang ada ‘sesuatu’…hidup untuk memberi….
Baru saya faham kepuasan seorang guru…Guru Pembina Negara Bangsa… kalau di kilang kita hasilkan barang…tapi tugas guru, satu amanah yang berat…we produce human….samada jadi manusia atau jadi sebaliknya…setiap tingkah jadi perhatian..setiap tutur kata jadi ikutan…kalau jumpa di pasar, supermarket, kampung2, di mana-mana pun, panggilan keramat cikgu itu tidak pernah dilupakan…sampaikan sape datang umah, berapa keta depan rumah, pukul berapa cikgu keluar dan balik rumah, semuanya diperhatikan…kaki melangkah sahaja keluar rumah, banyak mata memandang…teringat kata-kata, guru sebagai role model biarpun dimana-mana dan bila-bila masa…..beratnya amanah…..

4 comments:

OmbakBaik said...

emm bestnye entri nih...akak da letak pon gamba awak kat blog akak..awak yang tak g jenguk..

llllliiiiiiiiiiillllll said...

emm bestnye cite tcher..kklkn lmn web nie ek..buat kmi bngga ngn tcher eheheh XD..


yng benar
Mrid kls 2RK

twetty said...

wahhh.
nme din der dlm blog ckg.
yeahhhhh!!!!.
tengs.
tp din ximprve dlm midyear.
sory sgt2 tecer.
sdh lar.

Unknown said...

hahaha....bagilah amer satu kate2 pujangga...