Wednesday, October 7, 2009

Menjadi lebih tersusun..

Alhamdulillah..tusyen dah selesai..semuanya berjalan lancar..sedang menyusun bajet dan kerja..sambil makan pengat pisang yang emak jamuan bagi..sambil menconteng blog..dan berdiskusi tentang kesusahan untuk pindah sekolah..

kak ilya telah menyuntik semangat sy malam ini untuk menyusun krja2 saya..dah sebelum kak ilya tidur, ada sepotong ayat yang sngt menusuk kalbu sy..mama dini ini sgt baik orgnya terhadap hubby dan dini..saya katakan padanya ' akak memang isteri yg baik' disebabkan ada sesuatu perkara yang dilakukan untuk menyerikan hubby dan dini..

lalu mama dini telah me 'reply' msg sy dengan ayat:

'i try my best to be the best for him.'

tersentuh hati sy menerima ayat ini..dan sy dapat melihat sendiri kesungguhan mama dini untuk menjadi yg terbaik..isteri, ibu, anak, cikgu yg terbaik...

sesuatu yg saya ingin kongsikan apa yg sy dapat dari mama dini melalui pemerhatian sy:

1. kerja sekolah cuba siapkan di sekolah( itu yg terkesan dihati saya). dulu mak dan ayah pernah cakap dekat sy, sy cuti atau tidak sama sahaja.sebabnya, bilik akan penuh dengan lambakan kerja sekolah..bila tgh masak, lari pg menanda buku, bila menyapu sampah, sempat lg menaip 1, 2 soalan..semuanya sekolah-sekolah..sekolah..jadi lepas ni, balik rumah, bukan untuk sekolah..tapi untuk berbakti kepada keluarga...untuk dirasai kehadiran oleh semua orang..kualiti masa bersama....
2.dekat rumah masa bersama keluarga
3. buat kerja dengan bersungguh sampai siap
4. jadi seorang yang tegas
5. susun kerja dengan teratur
6. pandai mobilasi tenaga

kak ilya,
aini faham..disaat ini akak risau, sedih, untuk meninggalkan dini dan abah dini..semoga akak tabah..betul cakap akak, aini tak boleh faham..sebab aini tak ada anak dan suami lg..tp, dari anak mata akak tghari tadi, aini dapat merasakan..akak risau....

untuk kak ilya yg baik hati,
kuat..kuat..kuat..

4 comments:

OmbakBaik said...

rase cm nak nangis bace entry nih...sobsobsob...

meminjam ayat zuraidah di komen blog akak "hakikat terzahir belum tentu kebenarannya"..tp alhamdullilah jika akak mampu membuatkan awak menjadi lebey tersusun..ia suatu yang baik..

awak nmpk je ek muka riso akak semalam..waktu itu pelbagai benda berpusin kat kapla nih...

nway thanx a lot to you to..awak juga byk ajar akak benda yang berguna dan memberi kata2 positif ..sama2lah kita doa hidup kita menjadi lebey baik dan dapat dimanfaatkan utk org laen..

sebelum akhir komen ni..nk tny..sedap tak MAK JAMUAN punye pengat..hehehehe

cikguZuraidah said...

nampaknya tahun ni pn. ilya berjaya menjadi ikon buat guru2 baru... patut pun akak dapat posting sorang2, sebab akak kuat... macam cikgu aini selalu pesan kuat kuat kuat...

CIKGU AINI pun kuat... tambah2 bila dah ada mak jamuan skrg..hehe

OmbakBaik said...

arini lagi kuat die cikgu zuraidah..pas mak jamuan bagi buah kuinin pulak..hehehheheh

Nurul Aini Khairul Azhari said...

hehehe..nak jawab soalan kak ilya: pengat mak jamuan sedap..buah kuinin pun sedap..hehe..nanti nak kena belajar buat pengat untuk anak mak jamuan pulak..huhu..

Cikgu Zuraidah lagi kuat..tup tup ada je benda yang hebat dia telah lakukan..tahniah cikgu zuraidah..teruskan..

Puan Ilya,
Selamat memecut untuk detik2 akhir sebelum ke induksi..akak tengah buat yang terbaik..jangan bimbang sgt..doa byk2 untuk anak2 kita..akak kuat..kuat..kuat..macam aini selalu cakap..