Sunday, January 25, 2009

???

Hati anak mak terluka lagi…

Teringat lagi sewaktu di Melawati lewat usia remaja yang sungguh indah dan penuh cabaran. Seorang akhi pernah berkata kepada saya, ‘ Awak tak boleh berlembut hati sangat. Kena belajar jadi hati kering. Sampai sekarang saya masih ingat kata-kata itu. Dan sampai sekarang saya masih tidak mampu berbuat demikian. Dan saya masih mencari kekuatan untuk berbuat demikian. Menjadi seorang perempuan yang BERHATI KERING dan tidak mudah tewas dengan air mata.

Lewat tahun lalu saya ada menerima msg dari seorang teman rapat, bunyinya sungguh meruntun hati dan membuatkan saya berfikir 2 kali…dan berkali-kali apabila saya terluka...bunyi begini….

‘ brulah saya faham betapa setianya seorang isteri di sisi suami. Walaupun perit duduk bersama, tetap pendam perasaan di dalam hati..walau pahit menelan kata-kata dari suami, tetap penuh sabar melayan keranah suami. Walau buruk mana sekalipun suami, isteri tetap setia..kerana syurga seorang isteri di tapak kaki seorang suami..Ya Allah, lindungilah ibuku….’

Biarpun belum menempuh alam rumah tangga, namun saya sudah merasa tempiasnya..Dengan jiwa yang sensitif, mampukah saya bergelar seorang isteri yang solehah dan menelan sahaja kata-kata dan perbuatan seorang suami yang kadangkala pastinya mengguris perasaan..Emak selalu berpesan, kalau nak kawin, biarlah orang itu betul-betul sayang pada kita, jangan kita sahaja yang lebih-lebih.. kata emak lagi, naluri perempuan boleh di lentur..agar mencintai seorang lelaki yang bergelar suami, biarpun sebelum itu, perasaan kasih dan sayang itu tidak ada.. Setiap kali bercakap soal jodoh, saya nampak sinar di mata mak..seolah-olah, dia berat melepaskan saya..dia takut…takut hati puteri sulungnya terluka dan dilukai.. nanti syurga bukan dekat tapak kaki ibu..syurga saya sudah beralih…ke tapak kaki seorang lelaki bergelar suami…saya kagum dengan emak..emak sabar..sangat sabar.. adakah saya mampu jadi seperti emak??? Saya sayang emak….sayang sangat2.. bila hati saya terluka emak seolah-olah faham..tanpa saya mengeluarkan sebarang kata-kata.. Kadang kala, saya tertanya-tanya, bagaiman seorang ibu mampu menyelami hati seorang anak, biarpun saya sekadar membisu….

Saya jadi keliru… tapi kali ini saya perlu bertegas..saya ingin berkongsi kata-kata dari Dr Rubiah K Hamzah,

‘ jangan bergantung kepada orang lain untuk memberikan kebahagiaan kepada kita, jangan cuba mencari simpati daripada orang lain, jangan minta untuk dihargai dan disayangi oleh orang lain…………’

Ya Allah..tabahkanlah hatiku ini… Biarkanlah kesedihan ini berlalu… aku tidak mampu menanggungnya Ya Allah… Ya Allah…


Hati saya terluka..tapi syukur, saya masih mampu menempuh kehidupan seperti biasa..Cuma, sekarang saya sedang belajar jadi seorang yang berHATI KERING…

Kepada Encik Firdaus, saya mohon maaf banyak-banyak, saya tidak dapat hadir ke walimah abang awak. Saya ada tetamu di rumah.. InsyaAllah, hari bahagia awak akan muncul..Cuma masa yang menentukan..Allah dah caturkan segalanya. Usaha dan doa..soal tak ada calon tu, itupun urusan Allah.. macam awak cakap, yang baik akan dapat yang baik..begitu juga sebaliknya..

4 comments:

Arniwaty Abdullah said...

salam...
aini sayang...await ni...emosi tak stabil ker...=)

aini..be strong..rndu kat aini....teringat nangis n ktawa same2 dulu...thanks my beloved friend..sdey pule...

aini..arni doakan yang terbaik untuk aini...krm salam pd famili...=)

Teacher Oh Teacher said...

salam..a'a...apa cerita sedih tu aini??..hal2 kat skolah ke.....

lawat2 la blog k zati tu.....mana tau kes kita sama...

dok kat skolah,beware dgn rakan2 baru...sb kat skolah ni byk sgt cabran!!...terutama dgn rakan sekerja...


nak jadi hati kering,kena byk pglmn2 luka...ehehe...kzati pun tgh cari formula mcmn nak jd "deqqq" je...

Dearie Fyza said...

hye kak ;)
ni fyza..
erm sya pun ade blog tp seBEST ak la..
but link sya ok ;)
http://nurhafizahxoxo.blogspot.com

Anonymous said...

aini..mely ni..sabar banyak2 k...ni sume pengalaman..

ni kes ape ni..masalah cinta ke..ke masalah di sekolah...keke..

nak jadi hati kering???

berhadapanlah dengan bende2 yang kite tak suke selalu...insyaallah satu hari nanti kite akan lali dengannya..at that time..memang tak rase ape...hehhe...cube try..