Friday, March 6, 2009

nak cakap banyak2

Pening. Susah jugak ae jadi orang dewasa. Jadi orang dewasa kena kawen. Nak kawen dengan sape??haha.. soalan cepu emas betul..entahlah.. dah jadi macam kebal..tak ada perasaan…Kalau diberi peluang boleh kawen selain dengan lelaki, entah2lah saya kawen dengan pokok. Huhu…dah jadi anti pulak ngan kaum bukan sejenis ni..tak baik aini..

Kesian jugak dekat mak, ayah, kak wani, and kakak2 ni..sibuk nak carikan jodoh..tapi saya ni dah jadi tak ada perasaan..kenapalah jd sampai mcmni..mak cakap perasaan tu blh dipupuk bila dah kawen.. insyaAllah..Allah akan hadirkan perasaan tu..

Stop cerita pasal tu..buat pening..biar jer semua berlaku ikut flow…malas nak piker..jom citer pasal anak-anak saya kat sekolah..

Minggu ni minggu kesedihan kot untuk sebilangan anak-anak saya. Kita pergi 4RJP dulu. Saban malam saya tidur lambat ataupun bangun awal pagi untuk menyemak paper anak-anak saya ni. Saya janji dengan mereka nak bagi keputusan ujian selaras dalam minggu ni jugak. Maka apalagi sebaik je paper diaorang sampai bilik peperiksaan, saya dah siap ambik. Yang paling kelakar tanda kertas kat pejabat pos sambil menunggu giliran untuk beli wang pos. Hmm..cakap wang pos ni, nak citer sikit. Rupa-rupanya ada hikmah surat temuduga saya tak keluar-keluar lagi. TRANSKRIP AKADEMIK SAYA HILANG. Saya betul2 tak ingat. Salinannya ada. Tapi yang ori nggak ada dong. Kapan boleh hilang? Saya rasa mungkin masa Photostat 1 bundle sijil saya tahun lepas, transkrip tu diambil oleh pak cik yang tolong Photostat tu. Saya pun tak ingat. Jadi saya terpaksalah minta semula pada UM dengan wang pos RM10. sekarang mungkin diproses.. insyaAllah, nanti dapatlah tu.

Aik, citer lain pulak jadinya. Balik pada 4 rjp. Kelas ni sy ngajar science. Kalau tgk result memang sedih. Yang dapat paling tinggi pun 60 markah. Yng plg rendah 23. saya tak marah masa bagi paper tu semula. Cuma berkira-kira apa yang perlu di jawab pada Datin masa meting nanti. Dengan nada perlahan saya Tanya apa masalah mereka sebenarnya. Ini bukan masalah mereka sahaja, tapi masalah saya.” Maka keluarlah berbagai masalah. Antaranya isu bahasa Inggeris. Annisa dengan nada perlahan bersuara

“ Teacher, kalau bljr sains dalam Bahasa melayu, mesti saya pandai Sains. Sekarang saya jadi dah putus asa. Saya tak faham…” Tiba-tiba perasaan saya jadi sayu bila dengar ayat itu yang keluar. Kesian anak-anak saya. Masalah bahasa sebenar masalah yang besar. Mereka dah jadi kurang minat. Sedangkan Sains adalah sesuatu yang sangat seronok. Satu persatu saya mendengar luahan perasaan mereka. Anak-anak saya masih mahukan kejayaan, biarpun ramai diantara guru-guru menganggap mereka tiada harapan. Saya tekankan bahawa mereka semua ada kelebihan masing2, semuanya pandai, Cuma kena asah lagi. Selepas mendengar keluhan mereka, maka keluarlah mini ceramah saya. Saya minta mereka tutup buku lama dan kita sama-sama buku baru, azam baru, semangat baru.. Saya ada, saya akan bantu mereka.. saya nampak air mata Hafiz bergenang, norlisa sudah teresak-esak…yang lain memandang saya tanpa sebarang kata. InsyaAllah saya akan bantu mereka.. Ya Allah, berikanlah kekuatan…

2RK- ini adalah kelas harapan. Rancangan Khas, kalau ada yang gagal, maka panjang lagilah soal jawab saya dengan pentadbiran. Syukur Alhamdullillah… 5 orang dapat 90%, majority 75 and above..namun ada yang average 60 .Cuma ada 3 orang yang dapat 46%. Saya lihat kembali TOV mereka sebelum ini, hmmm..memang anak-anak sayang bertiga ini ada masalah dengan Sains dai form 1 lagi.. dan mereka ini jugaklah kaki mengusik dalam kelas. Dan kebetulan tiba-tiba ada seorang pelajar perempuan menangis gara-gara diusik oleh Joe(antara 3 org pelajar itu) maka apalagi, saya mulalah mini ceramah..

Sebelum itu Siti Khadijah tiba-tiba menangis..Rupa-rupanya dia sedih dengan markah yang diperoleh.. saya hampiri anak saya yang seornag ini. Saya peluk dia yang sedang menangis. Saya pujuk, saya cakap, ini adalah pengajaran, jangan putus asa, cuba lagi, teacher akan bantu dan doakan siti.

“ Teacher, saya nak jugak..” beberapa pelajar perempuan bersuara apabila melihat saya memeluk Siti Khadijah. Haha..cemburu jugak anak-anak saya ini…’ ha..nangis dulu, baru saya peluk..” spontan saya menjawab..Hmmm.. apa yang saya perasan, anak-anak 2 RK ini sedikit manja. Dan yang paling mengharukan, setiap kali kelas saya habis, pelajar perempuan akan berebut-rebut nak bersalam dengan saya.. kalau ada hari saya termarah, lepas tu mereka akan minta maaf.. Ya, Allah rahmatilah mereka..


4Sains..ini anak-anak saya..anak-anak yang perlu saya perhatikan setiap hari…Syukur, markah kimia mereka agak memberangsangkan. Tiada seorang pun yang gagal. Yang paling tinggi 95%, Jessica..kemudian Anati 90%. Namun saya tidak henti2 mengingatkan mereka jangan berasa selesa dengan apa yang sudah dicapai..

2C-OOOOOO….kelas ini bikin kepala saya pusing…hahahaha…anak-anak yang menguji kesabaran saya… kelas yang buat saya tak lena tidur.. tapi kali ini sewaktu saya masuk semua senyap..almaklumlah nak tau result..hahaha..maka sala lambat-lambat membacakan keputusannya..biar lambat sikit mereka buat bising… tapi sebaik sahaja mereka dapat result, saya tak bagi peluang langsung mereka bercakap. Saya teruskan dengan sesi P&P. Tiba-tiba si Hapis buat hal, bising2..saya apa lagi…dengan garang suruh dia berdiri atas kerusi.. Senyap…tapi Arrujun, karunan, prgash pulak yang bisingnya..Terus saya berangin..Maka mulalah mini ceramah saya.. Saya cakap, dah tau markah sikit, dengarlah betul2..bercakap 24jam..entah2 masa tidurpun nak bercakap…Razak menahan ketawa..saya pun nak ketawa sebenarnya..tapi macam biasa, buat muka serius..tapi ada 1 kes tu memang tak boleh nak tahan..ni berlaku kat 2C jugak, masa tu saya tengah jaga paper pendidikan Seni. Si Razak ni, bukan main nakal cuba nak masukkan serpihan papan meja ke celah rambut Shantiya yang tengah kusyuk tido. Masa ujian selaras boleh buat g2. saya apalagi, saya panggil Razak. Suruh dia berdiri, Saya amik serpihan papan tu dari rambut kerinting Shantiya. Shantiya masih enak diulit mimpi. Tak sedar langsung. Nak gelak jugak sebenar, tapi boleh tahan lagi. Saya suruh razak masukkan serpihan papan tu kedalam poket seluar dia. Dia enggan. Tapi saya suruh jugak dengan nada yang serius..dia pun masukkanlah..tiba-tiba dia terlompat-lompat, hahahahahahha…rupa-rupanya poket seluar dia bocor, serpihan kayu tu keluar semula ikut hujung kaki seluar..Saya memang tak boleh nak tahan ketawa..Saya tarik hujung tudung dang menutup sebahagian wajah saya..ketawa…senyum…hahah..

“Hahaha..teacher ketawa..” Saya diam, masih menahan tawa.. seluruh kelas ketawa..Razak-razak..macam2…Tapi yang lagi kelakar, Shantiya masih nyenyak di ulit mimpi..Paper pendidikan Seni, semua tak amik peduli sangat..hmmmm…Saya sempat menepuk perlahan bahu shantiya, bimbang dia masih tidak menjawab soalan….

Hmm..2B..anak-anak saya yang makan saman..tapi kejap je..then, kena ingatkan semula..Nashwa menangis jumpa saya..rupa-rupanya, anak-anak ini motivasinya rendah.. Mungkin lepas ni saya akan ikut stail Miss Ina, guru bahasa Inggeris saya masa dekat MRSM mersing..start the lesson with motivation..Kan best dapat ajar BM jugak, boleh train diorang jadi penulis..hahah..

Hmm..syukur, bulan ni, Dewan Pelajar keluarkan artikel saya bertajuk UNIKNYA TANGAN.. memang unik…

Hmmm..puas rasanya dapat meluah perasaan disini.. Papai semua..nanti sambung lagi..Assalamualaikum..

Esok saya kena dengar ceramah motivasi kat MCKK. Untuk cikgu comei macam saya..moga lagi bersemangat..berakhir sudah kesedihan…hidup untuk memberi..

1 comment:

OmbakBaik said...

macam mane ye sy nk semotivasi seperti awak.