Sunday, September 6, 2009

Saifullah

mENCARI ilham berlatar belakangkan suara merdu Saifullah mengalunkan kalam suci Al-Quran..Ya Allah, hebatnya dia..siang bergelut dengan panas dan hujan..terik mentari membakar tubuh, hujan mencurah membasahi tubuh..Namun keringat tidak henti dicurahkan demi mencari sesuap nasi..Kala matahari melabuhkan tirai, bibir tidak henti berirama mengalunkan kalam suci penuh keagungan..

Saifullah baru berusia 23 tahun, meninggalkan tanah air tercinta meninggalkan keluarga tersayang, untuk meneruskan perjuangan mencari sesuap nasi untuk orang tersayang.. kalau di kira, di Malaysia, usia 23 tahun apalah sangat untuk mencari rezeki apatah lagi hidup berdikari di atas kaki sendiri.. kala usia ini masih ada yang masih menanti ibu dan ayah menyuapkan nasi, menadah rezeki untuk sebuah kehidupan...Tapi jejaka yang kaya dengan budi bahasa ini lain sekali tingkahnya..

tubuhnya kecil..namun siapa sangka, kudratnya melangkau batang tubuhnya..Pergerakannya pantas..bibirnya tidak pernah lekang dari senyuman..biarpun letih bekerja di panah mentari kala tekak dimamah rasa dahaga.. Saifullah..

Sesekali, adik saya wani akan bising mulutnya..marah disebalik tabir melihat saifullah bekerja tanpa topi di kepala..bimbang, jika hujan,asid yang ada di dalam hujan itu akan menyebabkan saifullah jatuh sakit.. Wani memang menjaga kebajikan Saifullah.. Mak tidak pernah lokek menghulurkan makanan berbuka buat tubuh kecil saifullah..Ayah gembira punya pembantu yang rajin dan sentiasa menjaga solat..Saya dalam diam termotivasi melihat kehidupan Saifullah..Walaupun bidang kerjanya berbeza, tapi matlamatnya tetap sama...

' Assalamualaikum..' Itu adalah kalimah yng keluar dari bibirnya setiap kali berselisih dengan kami adik beradik..itulah Saifullah, jejaka gelap, berhati putih bersih, dari bangladesh..Selamat meneruskan perjuangan penuh berliku...Moga Allah mudahkan urusan..

No comments: